Lic. Sonia V. Rueda
srv (at) cs.uns.edu.ar | ||
+54 0291 4595135 (int: 2632) | ||
Of. B2, DCIC, UNS. San Andrés 800, (8000) Bahía Blanca, Argentina. | ||
www.linkedin.com/in/sonia-rueda-22724257 |
About Me
I am a full-time professor at the Department of Computer Science and Engineering (DCIC), Universidad Nacional del Sur (UNS), Argentina.
Between 1995 and 2015, I carried out advisory tasks for the Escuela de la Ciudad in the area of Educational Informatics, designing the complete program of Educational Informatics for the elementary and secondary level and preparing the material for students and teachers.
From March 2015 to February 2019, I was Undersecretary of Academic Coordination of the Universidad Nacional del Sur, and from December 2000 to February 2013, I was the academic secretary of the DCIC (UNS).
I am currently the director of the Bachelor's Degree in Computer Science at the DCIC, UNS. Additionally, I am a member of the departmental council of the DCIC and a member of the University Assembly (UNS).
Between 1995 and 2015, I carried out advisory tasks for the Escuela de la Ciudad in the area of Educational Informatics, designing the complete program of Educational Informatics for the elementary and secondary level and preparing the material for students and teachers.
From March 2015 to February 2019, I was Undersecretary of Academic Coordination of the Universidad Nacional del Sur, and from December 2000 to February 2013, I was the academic secretary of the DCIC (UNS).
I am currently the director of the Bachelor's Degree in Computer Science at the DCIC, UNS. Additionally, I am a member of the departmental council of the DCIC and a member of the University Assembly (UNS).
Teaching
Undergraduate Courses
- Introduction to Object-Oriented Programming (Professor)
- System's Requirements (Professor)
Research Topics
Publications
Rueda, S., Castro, S. (2019). Transformaciones Lineales y Videojuegos in edUTecNe (eds.). El enfoque por Competencias en las Ciencias Básicas, Casos y Ejemplos en Educación en Ingeniería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, CONFEDI - CIIE. ISBN 978-987-4998-16-3.
|
||
Rueda, S., Estévez, E., Fillottrani, P. (2019). Desarrollo de Ciudades Inteligentes Sostenibles Un Caso de Estudio Implementado por el Municipio de Vicente López. In XXV Workshop Gobierno Digital y Ciudades Inteligentes del XXV Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC 2019). Universidad Nacional de Río Cuarto, Córdoba.
|
||
Rueda, S., Carballido, J., Tamargo, L., García, A., Simari, G. (2019). Una propuesta metodológica para evolucionar hacia un diseño curricular basado en competencias. In Workshop Innovación en Educación Informática del XXV Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC 2019). Universidad Nacional de Río Cuarto Córdoba.
|
||
Rueda, S., Larrea, M. (2017). Conceptos de programación orientada a objetos una introducción basada en la resolución de problemas (1st. edition). Serie Extensión Colección Ciencias y Tecnología. Editorial de la Universidad Nacional del Sur. Ediuns. ISBN 978-987-655-137-3.
|
||
Rueda, S., Cohen, A., Delladio, T., Gottifredi, S., Tamargo, L. H. (2016). Sistema de Tutorías en Computación: Logros, dificultades y desafíos. In XXII Workshop Innovación en Educación Informática del Congreso Argentino de Ciencias de la Computación. Universidad Nacional de San Luis.
|
||
Rueda, S., Cohen, A., Delladio, T., Gottifredi, S., Tamargo, L. H. (2015). Tools for discovering vocations towards Computer Science In Computer Science & Technology Series: XX Argentine Congress of Computer Science Selected Papers. ISBN: 978-987-1985-71-5. pp: 273-282. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (Edulp), Argentina. |
||
Rueda, S. V., Cohen, A., Delladio, T., Gottifredi, S., & Tamargo, L. H. (2014). Herramientas para apoyar el descubrimiento de vocaciones en Ciencias de la Computación. In XX Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (Buenos Aires, 2014).
|
||
Rueda, S. V. (2013). El desarrollo de la comprensión lectora en las carreras de informática. In XVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación.
|